
Thesisse/Theses 2011 
A NARRATIVE OF OMISSION : ORAL HISTORY, EXILE AND THE MEDIA’S 
UNTOLD STORIES – A GENDER PERSPECTIVE 

Present, Hebresia Felicity (2011-03) 

Thesis (MPhil)--University of Stellenbosch, 2011. 

ABSTRACT: South Africa consists of a vast, culturally diverse population, 
entrenched in customary tribal influences which are essentially based on stringent 
patriarchal directives. These spilt over into other societal spheres, one of which is the 
media, which is part of an existing male hegemonic society. The rationale for this 
study is essentially to determine the role played by the media in their representation 
of women, before and shortly after the liberation of South Africa. This study will 
establish whether the voices of women were represented, or not, in the media, in the 
period shortly after the unbanning of the African National Congress (ANC) and 
affiliated organisations in 1990. By interviewing and recording the oral histories of a 
few female ANC Umkhonto we Sizwe (MK) soldiers, the need is evident to, through 
this oral tradition process, give a voice to these voiceless women. The theoretical 
foundations for this study is firstly based on “womanism”. Womanism was born from 
the shortcomings of feminism (a largely Western concept) that was unable to 
address the issues unique to the situation of black women. A second theoretical 
point of departure is the Social Responsibility Theory, a media theory that could, 
based on research done for this study, play a profound role to the benefit of women. 
The methodological investigation is based on a mixed method research approach 
where Content Analysis (CA) and Grounded Theory (GT) are triangulated with the 
literature review. The GT processes gave a voice to some unknown female MK 
soldiers by conducting interviews based on in-depth interview questions. The CA 
process led to the conclusion that the voices of women who contributed to the 
struggle were largely ignored by the media. The researcher found that given the 
contributions and sacrifices women have made in democratising South Africa, 
acknowledgement of these efforts are sorely lacking, especially in the media. This 
study therefore seeks to contribute to the lost and repressed voices of women, and 
to redress a history of omission to a history of commission. 

AFRIKAANSE OPSOMMING: Suid-Afrika beskik oor 'n kultureel diverse bevolking 
met tradisionele stam-invloede wat essensieel gebaseer is op streng patriargale 
riglyne. Dit het oorgespoel na ander sosiale kontekste, waarvan een die media is, en 
wat deel uitmaak van 'n bestaande manlike hegemoniese gemeenskap. Die 
rasionaal vir hierdie studie was om vas te stel watter rol die media gespeel het in die 
representasie van vroue kort ná die eerste stappe tot 'n bevryde Suid-Afrika. Hierdie 
studie wou vasstel of die stemme van vroue verteenwoordig was, of nie, in die 
media, in die tydperk kort ná die ontbanning van die African National Congress 



(ANC) en ander geaffilieerde organisasies in 1990. Die veronderstelling is dat 
vrouestemme nie in die media waarneembaar was nie, en dat die situasie 
teengewerk kan word deur die toepassing van mondelinge geskiedenis. In hierdie 
geval is die verhale van 'n paar vroulike Umkhonto we Sizwe (MK)-soldate 
geboekstaaf om sodoende deur die mondelinge geskiedenistradisie 'n stem te gee 
aan stemlose vroue. Die teoretiese grondslag vir hierdie studie is eerstens gebaseer 
op “Womanism”. Dié teorie het ontstaan weens die tekortkominge van Feminisme 
(grootliks ‟n Westerse konsep), wat nie in staat was om die kwessies wat uniek is 
aan die situasie van swart vroue aan te spreek nie. 'n Tweede teoretiese vertrekpunt 
is die Sosiale Verantwoordelikheidsteorie. Gebaseer op die navorsing vir hierdie 
studie, kan dit 'n groter rol in die media in die belang van vroue speel. Die 
metodologie is gebaseer op 'n gemengde metode-navorsingsbenadering waar 
Inhoudsanalise en Grounded Theory (GT) trianguleer met die literatuurstudie. Die 
GT-proses gee 'n stem aan 'n paar onbekende vroulike MK-soldate deur 
onderhoudvoering wat op in-diepte onderhoudvrae gebaseer is. Die inhoudsanalise 
proses het bevind dat vroue wat bygedra het tot die Vryheidstryd grootliks deur die 
media geïgnoreer is. Gegewe die bydraes en opofferings wat vroue gemaak het in 
die demokratisering van Suid-Afrika, ontbreek erkenning van hul pogings in ons 
geskiedskrywing, en beslis so in die media. Hierdie studie was 'n poging om by te 
dra tot die omkeer van hierdie situasie, naamlik om 'n “geskiedenis van uitsluiting” te 
herstel na 'n “geskiedenis van insluiting”. 

THE PUBLIC BROADCASTER MODEL AND THE ZIMBABWE BROADCASTING 
CORPORATION (ZBC) : AN ANALYTICAL STUDY 

Masuku, John (2011-03) 

Thesis (MPhil)--University of Stellenbosch, 2011. 

ABSTRACT: The aim of this analytical study was to establish whether the Zimbabwe 
Broadcasting Corporation (ZBC) operates as a true public broadcaster or as a state-
controlled broadcaster. The performance of the ZBC was analysed through its main 
8.00 pm television news bulletins broadcast during the period between the signing of 
the Global Political Agreement (GPA) by the Zimbabwe African National Union 
Patriotic Front, ZANU (PF) and the two Movement for Democratic Change (MDC) 
political parties in September 2008 and the establishment of the inclusive 
Government of National Unity (GNU) in February 2009. The study was undertaken 
from within the paradigms of the Social Responsibility Theory as this was deemed 
the most applicable in terms of the research subject. Both qualitative and quantitative 
research methods were applied as part of a process of triangulation. The qualitative 
research method, as the main methodological approach, was applied to solicit views 
and opinions of participants by use of questionnaires designed to interview specific 
interviewees, namely the ZBC journalists and spokespersons for the various political 
parties now in the GNU. The journalists explained how they gathered and packaged 
news bulletins having to endure some government interference on a regular basis. 



The MDCs' spokespersons outlined how the ZBC denied them broadcast time for 
their rallies, press statements and participation in live debates. ZANU (PF) was of 
the view that the MDC parties only wanted to blame the previous ZANU (PF) 
government through “unsubstantiated” remarks about bias and the breakdown of the 
rule of law and absence of democracy and freedom of expression in the country. 
This, according to ZANU (PF), they did in order to please their alleged Western 
financiers like Britain and the United States who imposed targeted sanctions on the 
country. Through the analysis of political parties' accessibility to the main television 
news bulletins, the research confirmed the assumption that the ZBC is still biased in 
favour of the former sole ruling ZANU (PF) party which is also in charge of the 
information ministry in the GNU. The study concluded that since the ZBC, as a 
public-funded institution, was clearly not accessible to different political parties and 
civic society groups in order for them to participate in a crucial nation-building 
process, it failed to fulfil its expected mandate as a public broadcaster. By also 
negating a social responsibility role that calls for high professional conduct, fairness 
and objectivity expected of public broadcasters, this study showed that the ZBC was 
still a state-controlled broadcaster that needs to be reformed. 

OPSOMMING: Die doel van hierdie analitiese studie was om vas te stel of die 
Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) as 'n ware openbare uitsaaier of as 'n 
staatsbeheerde uitsaaier funksioneer. Die werkverrigting van die ZBC is geanaliseer 
deur die 8 nm-TV-bulletin gedurende die periode tussen die ondertekening van die 
Global Political Agreement (GPA), deur die Zimbabwe African National Union-
Patriotic Front, ZANU (PF) en die twee Movement for Democratic Change (MDC) 
politieke partye in September 2008 en die totstandkoming van die inklusiewe 
Government of National Unity (GNU) in Februarie 2009 te bestudeer. Beide 
kwalitatiewe en kwantitatiewe navorsingsmetodes is toegepas deur dit met die 
proses van triangulering te kombineer. Die kwalitatiewe navorsingsmetode, wat die 
hoof-metodologiese benadering is, is aangewend om perspektiewe en opinies van 
deelnemers te verkry, deur gebruik te maak van vraelyste wat ontwerp is vir 
spesifieke deelnemers, naamlik die ZBC joernaliste en woordvoerders van die 
verskillende politieke partye, tans in die GNU. Die joernaliste verduidelik hoe hulle 
met die inwin van nuus en samestelling van nuusbulletins inmenging van die staat 
op 'n gereelde basis moes verduur. Woordvoerders van die MDC het in breë trekke 
uiteengesit hoe die ZBC hul uitsaaityd geweier het vir hul byeenkomste, 
persverklarings en deelname aan regstreekse debatte. Die ZANU (PF)-deelnemers 
is van mening dat die MDC- partye net die vorige regering wou blameer deur 
"ongesubstansieerde‟ opmerkings te maak oor vooroordeel en die ontbinding van 
die oppergesag van die gereg, die afwesigheid van demokrasie en vryheid van 
spraak in die land. Dit sou hulle doen om hul beweerde Westerse finansiers, soos 
Brittanje en die Verenigde State, wat geteikende sanksies op die partyleierskap 
opgelê het, insluitende president Robert Mugabe, tevrede te stel. 'n Analise van die 
politieke partye se toegang tot die hooftelevisie-nuusbulletins bevestig die hipotese 
dat die ZBC steeds die vorige enkel regerende ZANU (PF)-party wat in beheer van 



die inligtingsministerie in die GNU is, bevoordeel. Die slotsom is dat, aangesien die 
ZBC, 'n openbaar-gefinansierde instansie, ontoeganklik vir verskillende politieke 
partye en burgerlike gemeenskapsgroepe is, hulle van deelname aan 'n belangrike 
nasiebouproses uitgesluit is. Daarmee faal die ZBC in sy veronderstelde mandaat 
van 'n ware openbare uitsaaier, asook sy sosiale verantwoordelikheidsrol, wat hoë 
professionele gedrag, regverdigheid en objektiwiteit van openbare uitsaaiers vereis. 
Die studie bewys die ZBC is steeds 'n staatsbeheerde uitsaaier wat hervorm moet 
word. 

THE POLITICAL ROLE OF BLACK JOURNALISTS IN POST-APARTHEID 
SOUTH AFRICA : THE CASE OF THE CITY PRESS – 1994 TO 2004 

Sesanti, Simphiwe Olicius (2011-12) 

Thesis (PhD )--University of Stellenbosch, 2011. 

ABSTRACT: This study investigated the political role of the City Press. black 
journalists in post-apartheid South Africa. Taking into consideration its ownership by 
a white media company, the study investigated the role played by African cultural 
values in the execution of their tasks with a particular focus on the period 1994 to 
2004. The interest in the role played by African cultural values in the execution of the 
City Press. black journalists. tasks, and in the issue of the newspaper.s white 
ownership, was driven by an observation that historically, the trajectory of black 
newspapers was to a great extent influenced by the interests and values of the 
owners. The issue of ownership was of interest also because the black political elite 
frequently accused black journalists in South Africa of undermining the ANC 
government so as to please the white owners of the newspapers they worked for. 
Also, taking into consideration that the City Press played a conscious role in the 
struggle against apartheid, the study sought to investigate the role the City Press 
defined for its journalists in post-apartheid South Africa, specifically in the first 
decade after 1994. Three theoretical frameworks were deemed applicable in this 
study, namely Liberal- Pluralism, Political Economy, and Afrocentric theories on the 
media.s political role in society. The first was chosen on the basis of its theorisation 
on the political role of the media. The second was chosen on the basis of its analysis 
of the link between the performance of the media and ownership, although that is not 
the only issue Political Economy deals with. The third was chosen on the basis of its 
focus on African historical and cultural issues. The study has employed qualitative 
research methods, namely content analysis and interviews. It has a quantitative 
aspect in that it involved the counting of the City Press. editorials, columns and 
opinion pieces, as an indication of how many journalistic pieces were analysed. The 
period of this study ends in 2004 in the year that the City Press was re-launched as a 
¡°Distinctly African¡± newspaper. The ¡°Distinctly African¡± concept had both cultural 
and political implications for the City Press. journalists. This study covers some of 
these aspects in a limited way since the research period ends in the year 2004. The 
research found that in post-apartheid South Africa, the City Press. black journalists. 



political role was to make sure that the objectives of the anti-apartheid struggle were 
achieved. It also established that the City Press. black journalists executed their 
tasks independently without interference from their newspaper.s white owners. The 
study also established that some of the newspaper.s black journalists experienced 
tensions between what they perceived as expectations of journalism and what they 
perceived as the prescriptions of African culture. 

OPSOMMING: Hierdie studie het die volgende ondersoek: die politieke rol van die 
City Press se swart joernaliste in post-apartheid Suid-Afrika, die rol van Afrika-
kulturele waardes in die uitvoering van hul taak met 'n spesifieke fokus op die 
periode 1994 tot 2004, en die konteks van die koerant as eiendom van 'n tradisionele 
wit media maatskappy. Die belangstelling in die rol van Afrika-kulturele waardes in 
die uitvoering van die taak van die City Press se swart joernaliste en die kwessie van 
die koerant se wit eienaarskap is gedryf deur die waarneming dat, histories, swart 
koerante grotendeels beïnvloed is deur die belange en waardes van die eienaars. 
Die kwessie van eienaarskap was ook van belang omdat die politieke elite gereeld 
swart joernaliste beskuldig het dat hulle die ANC-regering ondermyn om sodoende 
die wit eienaars van die publikasies vir wie hulle werk, tevrede te stel. In ag geneem 
die feit dat die City Press 'n bewustelike rol in die struggle teen apartheid gespeel 
het, het die studie ook die rol ondersoek wat die City Press vir sy joernaliste in post-
apartheid Suid-Afrika gedefinieer het, spesifiek in die eerste dekade ná 1994. Drie 
teoretiese raamwerke is beskou as van belang vir hierdie studie, naamlik die 
Liberale- Pluralisme, die Politieke Ekonomie en Afrosentriese teorieë oor die media 
se politieke rol in die samelewing. Die studie het twee kwalitatiewe 
navorsingsmetodologieë gebruik, by name inhoudsanalise en onderhoude. Daar was 
'n kwantitatiewe aspek deurdat die City Press se hoofartikels, rubrieke en 
meningstukke getel is as 'n aanduiding van hoeveel stukke geanaliseer is. Die 
navorsing het bevind dat die City Press se swart joernaliste hul politieke rol in post-
apartheid Suid-Afrika gesien het as om onder meer seker te maak dat die doelwitte 
van die vryheidstryd bereik word. Die studie het ook vasgestel dat die City Press se 
swart joernaliste hul taak onafhanklik en sonder inmenging van die koerant se wit 
eienaars kon doen. Ook is bevind dat sommige van die koerant se swart joernaliste 
spanning ervaar tussen eise van die joernalistiek en wat hulle beskou as 
voorskriftelikheid van Afrika-kulturele waardes. Die tydperk van die studie eindig in 
2004, die jaar waarin die City Press geloods is as 'n "Distinctly African"-koerant. Die 
"Distinctly African"-konsep het beide kulturele en politieke implikasies vir die City 
Press se joernaliste. Hierdie studie dek sommige van hierdie aspekte in 'n beperkte 
mate aangesien die navorsingstydperk in 2004 eindig. Dit word voorgestel dat meer 
navorsing gedoen word met spesifieke verwysing na die tydperk tussen 2004 en 
2009, die volgende vyf jaar van demokrasie in Suid-Afrika. In die politieke diskoers 
verwys die swart politieke elite gereeld na Afrika-kultuur. Dit is nog 'n aspek wat 
toekomstige studies kan ondersoek, naamlik die verhouding tussen joernalistieke 
waardes en praktyke aan die een kant, en Afrika-kultuur aan die ander. 



MANUFACTURING CULTURAL CAPITAL : ARTS JOURNALISM AT DIE 
BURGER (1990-1999) 

Botma, Gabriel Johannes (2011-12) 

Thesis (PhD)--Stellenbosch University, 2011. 

ABSTRACT: This study examines the discursive role and positioning of arts 
journalism at Die Burger during a period of radical transformation in South African 
society. The study is conducted within a critical-cultural paradigm. Arts journalists are 
considered to be manufacturers of cultural capital, a term devised by Pierre Bourdieu 
as part of his comprehensive field theory framework. While Bourdieu uses cultural 
capital in the main to describe the role of education and culture in the maintenance 
of elite power hierarchies, this study investigates how the nature of cultural capital at 
Die Burger was affected by power shifts when competing elites jostled for dominance 
in a post-apartheid dispensation. By drawing on Michel Foucault’s theory of 
discourse, the focus of research further incorporates the discursive positioning of 
arts journalists in their coverage of arts and cultural events in the 1990s in relation to 
shifting configurations of power. The argument is that arts journalism at Die Burger 
can be situated within networks of power and thus contributed to the structuring of 
post-apartheid society. In the words of Antonio Gramsci, arts journalists became 
involved in hegemonic and counter-hegemonic struggles. Flowing from these 
theoretical departure points, the study identifies critical discourse analysis (CDA) as 
an appropriate research method for textual analysis and adapts a five-phase model 
suggested by Teun van Dijk as part of his contextual CDA approach. The analysis 
thus focuses in turn on the context of discourse, discursive struggles between arts 
journalists and political journalists, strategies of classification used by arts journalists, 
emerging themes of discourse in arts journalism, and how the selection and 
presentation of arts journalism on news and arts pages were influenced by various 
factors, including the personal background and experiences of arts journalists (The 
concept of Bourdieu’s “habitus”). To affect triangulation and enhance the textual 
analysis, the study also employs semi-structured indepth interviews with arts 
journalists who were prominent at Die Burger in the 1990s. The study found that arts 
journalists were at the intersection of different and often diverging and contradictory 
power-points in post-apartheid discourses at the newspaper. On the one hand, some 
arts journalists embraced a legacy of editorial independence at the arts desk and 
sometimes created oppositional discourses to the official political view of the 
newspaper: for instance on the issue of alleged “collective guilt” for Afrikaners and 
whether Naspers should appear before the Truth and Reconciliation Commission 
(TRC) to explain its role in supporting the National Party (NP) during apartheid. On 
the other hand, many arts journalists shared the editor’s apparent aversion to the 
international cultural boycott supported by the ANC and harboured some of the same 
skepticism about the so-called Africanisation of society and resultant attacks on 
Eurocentrism in the arts. This study -- the first on this level to focus on Afrikaans arts 
journalism since 1994 -- represents a significant contribution to knowledge in the 



under-researched field of arts journalism in South Africa. Its purpose and process 
has furthermore developed theoretical and methodological innovations which can 
enrich the field of journalism studies. 

OPSOMMING: Die studie -- vanuit 'n kritiese kulturele paradigma -- ondersoek die 
diskursiewe posisionering en rol van kunsjoernalistiek by Die Burger gedurende 'n 
periode van radikale transformasie in die Suid-Afrikaanse samelewing. 
Kunsjoernaliste word beskryf as vervaardigers van kulturele kapitaal, soos 
gekonsepsualiseer deur Pierre Bourdieu in sy omvattende raamwerk van veldteorie. 
Terwyl Bourdieu die term kulturele kapitaal hoofsaaklik gebruik om die rol van 
opvoeding en kultuur in die behoud van hierargieë van elite-mag te beskryf, 
ondersoek hierdie studie hoe die aard van kulturele kapitaal by Die Burger beïnvloed 
is deur magsverskuiwings waarin mededingende post-apartheid elite-groepe mekaar 
die stryd aangesê het. Deur gebruik te maak van Michel Foucault se teorie van 
diskoers, val die fokus van navorsing dus op die diskursiewe posisionering van 
kunsjoernaliste in hul dekking van kuns-en-kultuurgebeure in the 1990’s. Die 
argument is dat kunsjoernalistiek by Die Burger binne magsnetwerke geplaas kan 
word en bygedra het tot die strukturering van die post-apartheid samelewing. In 
Antonio Gramsci se terme het kunsjoernaliste dus betrokke geraak in die stryd om 
hegemonie te skep en teen te werk. Uitvloeiend uit hierdie teoretiese vertrekpunte 
word kritiese diskoersanalise (KDA) as navorsingsmetode vir die ontleding van 
joernalistieke tekste geïdentifiseer. Daarvolgens word 'n model met vyf stappe, 
voorgestel deur Teun van Dijk as deel van sy KDA-benadering, aangepas vir 
gebruik. Die analise fokus dus om die beurt op die konteks van diskoers, die 
diskursiewe stryd tussen kunsjoernaliste en politieke joernaliste, strategieë van 
klassifikasie wat kunsjoernaliste gebruik het, temas van diskoers wat aan die lig 
gekom het in kunsjoernalistiek, en hoe die seleksie en aanbieding van kuns-en-
kultuur-nuus deur verskillende faktore beïnvloed is, insluitend deur die persoonlike 
agtergrond en ondervinding van kunsjoernaliste (“habitus” in Bourdieu se teorie). Om 
triangulasie te bewerkstelling en die teks-analise te ondersteun, is semi-
gestruktureerde in-diepte onderhoude met prominente kunsjoernaliste aangelê. Die 
studie het vasgestel dat kunsjoernaliste in post-apartheid diskoerse in die koerant 
hulself op 'n kruispunt van verskillende, soms uiteenlopende en selfs opponerende 
strominge van mag bevind het. Aan die een kant het sommige kunsjoernaliste 'n 
tradisie van redaksionele onafhanklikheid omarm en soms opposisionele politieke 
diskoerse in vergelyking met die amptelike beleid van die koerant geskep, 
byvoorbeeld oor die kwessie van beweerde “kollektiewe skuld” vir Afrikaners en of 
Naspers voor die Waarheid-en- Versoeniningskommissie (WVK) moes verskyn om 
sy rol as ondersteuner van die Nasionale Party (NP) gedurende apartheid te 
verduidelik. Maar aan die ander kant het talle kunsjoernaliste die redakteur se 
klaarblyklike afkeer gedeel aan die internasionale kultuurboikot wat deur die ANC 
ondersteun is. Kunsjoernaliste was ook skepties oor die sogenaamde Afrikanisering 
van die samelewing en gevolglike aanvalle op Eurosentriese kuns. Ten slotte maak 
hierdie studie -- die eerste op hierdie vlak oor Afrikaanse kunsjoernalistiek sedert 



1994 -- 'n belangrike bydrae tot die yl kennisveld van kunsjoernalistiek in Suid-Afrika. 
In die proses het die studie ook teoretiese en metodologiese innovasies aangebring 
wat die veld van joernalistiek-studies kan verryk. 

 


	Thesisse/Theses 2011

